24 September 2007

Japan! (med bilder!)

Nå har jeg vært her 11 dager, og det er innmari mye som skal komprimeres ned til noen få ord. Jeg kunne skrevet milevis om det jeg har opplevd til nå, men på grunn av manglende skrivematerialer har jeg ikke fått skrevet ned så mye av det jeg har sett og opplevd. Det merkes godt at det er mye som må sorteres for å få det ned i ord...

Jeg dro hjemmefra onsdag formiddag, tilbrakte noen timer hos Tante U. som så kjørte reisende og bagasje til flyplassen kl.04 om morgenen. Etter mange, mange timer på fly og flyplasser landet vi på Kansai International Airport, Osaka, fredag morgen kl.08 japansk tid.

Avgangshallen på CDG

Bortsett fra noen timer på Charles De Gaulle gikk reisen overraskende lett og raskt, og vi fant greit ut hvor vi skulle og hvor vi måtte gå for å komme frem til hotellet. Men vi fikk litt av et temperatursjokk. Vi visste det kom til å være varmt, men realiteten av det kom ikke før vi gikk ut av flyet... Aner ikke hva temperaturen var den dagen, men dagene etterpå lå temperaturen på ca. 30 celsius, og kanskje 65-70% luftfuktighet!

I Osaka var jeg og Karsten (med-reisende fra japankklassen i Bergen) tre dager. Første dagen ruslet vi rundt og utforsket området rundt hotellet, og spiste vårt første måltid på Japansk jord på Mister Donut. Lørdagen våget vi oss ut i kollektivtrafikken (tog/t-banenettet), og utforsket Umeda-området i Osaka sentrum. Der fikk vi testet både manga- og internettkafé, og den meget spesielle japanske kuriimu soda (fra "ice cream soda"), som er melonbrus med en kule vaniljeis oppi.

Kuriimusoda, og Mikkusujuusu:

På ettermiddagen møtte vi Erlend og Joachim som kom fra Kyoto for å henge med oss en dag, og så dro vi til Osaka akvarium før de dro tilbake til Kyoto.

Gutta boys:
Joachim, Karsten og Erlend

The fish:
Søndagen dro jeg og Karsten til Osaka Castle. Slottets eksteriør var flott, men innvendig hadde de renovert hele bygningen og gjort det om til et fullstendig moderne museum. Etter museumsrunden spiste vi is; vanilje/grønn te-softis og slush.

Osaka Castle

Osaka Castle, komplett med moderne elementer

Mandag 17.sept var reisedag og ankomst Ritsumeikan Asia Pacific University (herved APU). Reisen gikk overraskende lett, vi kom tidlig til flyplassen, Osaka Itami, og fikk tilbud om en tidligere flight til Oita. Fremme på Oita-flyplassen fikk vi god hjelp til å finne riktig buss, og de bestilte taxi til oss som tok oss fra busstoppet vårt og opp til APU. Opp ja, vi bor på toppen av et lite fjell!

Utsikt fra APU ned mot Beppu City

Mer om APU kommer senere, det er et kapittel for seg selv.
Og hvis jeg får tid nok, kanskje det kommer en egen post kun om mat.

Matta ne!

4 comments:

skrapsan said...

Må jeg si. Høres ut som om du får et fint år. (hva sier man egentlig i slike komentarer?) jaja... får gå og filosofere litt på det.

Tone said...

Jeg vet hvordan du har det, frøken, her er det tilsvarende temperatur og enda høyere luftfuktighet. Begynner å bli vant til det da, det går seg til! Gleder meg til å lese mer om hvordan du har det i Japan, må blogge litt oftere! :)

Cecily said...

Har planer om det, spes nå som jeg har pc-tilgang! Fikk bare såvidt tid til å sjekke og sende e-post når jeg var på internettkafeen, og pc-stua på skolen inviterer ikke akkurat til blogging..

Anonymous said...

Heisann.
Høres ut som at du har det gøy der nede. Du må fortsette å legge ut postinger sånn som dette, med bilder med kommentarer til. Gøy å lese om melonbrus m/is og Osaka Castle. :)